hockey_informatie

- Spelregels
- Hockey links

Wat is veldhockey?

Veldhockey is een teamsport waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk doelpunten te maken door met een hockeystick middels een slag, push of flats te scoren in het doel van de tegenstander. Het spel wordt gespeeld op een (kunstgras)hockeyveld van 91,40 meter lang en 55 meter breed. Veel landen hebben clubcompetities voor junioren en senioren. Een wedstrijd wordt gespeeld tussen 2 teams van maximaal 16 spelers, waarvan er maximaal 11 tegelijkertijd in het veld mogen staan. De overige 5 spelers, wisselspelers genoemd, mogen in elke willekeurige volgorde gedurende de wedstrijd onbeperkt gewisseld worden. Veldhockey wordt gespeeld in de periodes september t/m december en maart t/m juni. In de wintermaanden december t/m februari wordt er gezaalhockeyd.

Bondscompetitie

We onderscheiden in Nederland twee soorten competities, te weten bondscompetities en districtscompetities. De bondscompetitie valt onder verantwoordelijkheid van de competitieleiding op het bondsbureau in Nieuwegein.

Onder de bondscompetitie vallen de volgende klassen

- Standaardteams
- 1e t/m 4e klasse
- Reserveteams West
- 1e klasse
- Veteranen West
- 1e klasse
- LX-competitie
- Shell Jeugdcompetities
- Landelijke A
- Landelijke B
- IDC-competitie A West
- Super B competitie
- IDC-competitie C West

Districten

Nederland is verdeeld in zes districten; ieder district kent een ondersteunende en adviserende rol met betrekking tot de verenigingen. Deze uiten zich in de volgende taakgebieden: Competitie, Arbitrage, Districtselecties, Accommodaties en Clubbezoeken. De districten zijn globaal als volgt verdeeld:

- District Noord Nederland – Friesland, Groningen en Drenthe

- District Oost Nederland – Overijssel en Gelderland

- District Zuid Nederland – Limburg, Noord-Brabant en Zeeland

- District Noord Holland – Noord Holland

- District Zuid Holland – Zuid Holland

- District Midden Nederland – Flevoland en Utrecht

Jeugd

De jeugd is verdeeld over de Bondscompetitie en Districtscompetitie. De Landelijke competitie en IDC vallen onder de Bondscompetitie en de Topklasse t/m de 5e klasse vallen onder het district. Voor informatie over de Landelijke en IDC competitie kunt u terecht via [email protected]. Vragen over de overige klassen kunnen gesteld worden bij de verschillende districten.

Aanmoedigen langs de lijn
Kinderen hebben meer plezier in hun sport wanneer hun ouder(s) regelmatig naar de wedstrijden komen kijken. Wij zien u dus graag langs de lijn en gelukkig doen de meeste ouders dit ook. Soms ontstaat er naast het spelersteam zelfs een 'ouderteam'. AanMOEDIGINGEN zijn dus welkom. Bedenk wel dat de aanWIJZINGEN komen van de coach, die de kinderen helpt het spel te leren. Zeker bij de - jongste - jeugd is het spel 'leren' belangrijker dan het spel winnen!

Selectiebeleid
Het hele jaar door volgen de trainers/coaches de kinderen van hun team(s). Twee tot drie keer per jaar vullen zij een beoordelingsformulier in. Er wordt beoordeeld op basis van TIPS (Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid en Snelheid). Op grond van de totale beoordeling worden kinderen uitgenodigd voor deelname aan de selectie. Ben je niet geselecteerd, dan kun je jezelf aanmelden als selectiekandidaat bij de blokcoordinatoren.
Verzamelen en spelen: informatie staat op de website
Alle tijden, zoals hoe laat je moet verzamelen en hoe laat je moet spelen, staan vermeld op de website. Verzamelen doe je altijd op de club. Bij een uitwedstrijd rijden de ouders en het is een goede gewoonte om gezamenlijk te vertrekken. De kinderen komen dan gelijktijdig aan en kunnen zich rustig voorbereiden op de wedstrijd. Teams verzamelen daarom vaak op een vast punt. Denk eraan dat u niet meer kinderen meeneemt dan wettelijk is toegestaan. De ervaring leert dat een rijschema vaak handig is om de taken binnen het team en de ouders goed te verdelen.
Wedstrijden: jeugd op zaterdag
De Jongste jeugd speelt wedstrijden op zaterdagochtend.
De Benjamins spelen nog geen officiele wedstrijden, maar spelen een onderlinge competitie op de zondagochtend in de Dierentuin. De F-jes starten na de zomer met wedstrijden van 3 tegen 3 op een kwart veld en na de Mid Wintercompetitie gaan ze over naar een 6 tegen 6 spel. De E-teams spelen wedstrijden in zestallen op een kwart veld. De 8E-en 8D teams spelen in achttallen op een half veld. De Junioren spelen veelal op zaterdagmiddag in elftallen op een heel veld. Zondag is gereserveerd voor de senioren (Dames, Heren, Veteranen, Veterinnen). Op dinsdagochtend spelen de Dinsdag Veterinnen

Spelregels

De meeste actuele spelregels vind je hier !

Hockey-links

Hockey links ...........warm aanbevolen :

www. knhb.nl
www.ehlhockey.tv