Arbitrage regels

Wil je, als coach, clubscheidsrechter, CS+er of gewoon geïnteresseerde meer weten van de KNHB arbitrageregels, kijk dan op www.knhb.nl/kenniscentrum/scheidsrechters/alles-over-de-spelregels

Je vindt er de laatste up-to-date informatie van de KNHB. Denk hierbij aan de spelregels, briefings voor clubscheidsrechters en aanvullende informatie zoals welke maskers gebruikt mogen worden. Er is ook beeldmateriaal beschikbaar over wat wel en wat niet mag, over de juiste signalen van scheidsrechters, proefexamens, etc. De KNHB heeft een eigen Youtube-kanaal waar veel filmpjes over spelsituaties goed worden weergegeven.

Arbitrage bij MHC Alliance
Sportief hockey is sporten met Respect. Alliance vindt dat belangrijk en vraagt dat van de spelers, coaches, publiek en van de arbitrage. Alliance is een vereniging, een familieclub waar leden en ouders van leden met elkaar zorgen dat we sportief en met respect voor elkaar kunnen hockeyen. Daarom fluiten zowel A- en B-leden, senioren, veteranen én ouders van leden de wedstrijden op Alliance. Is dat eenvoudig? Ja en nee.

Ja dat is eenvoudig omdat iedereen die wil fluiten en de regels leert kennen, kan (leren) fluiten. En nee het is niet eenvoudig omdat er elke zaterdag ruim 50 scheidsrechters bij Alliance nodig zijn en dat is altijd een hele puzzel. Daar hebben we veel clubscheidsrechters voor nodig. Daarom zijn we ook trots op de fluiters, op de planners van de scheidsrechters en natuurlijk niet te vergeten de vrijwilligers die de opleidingen voor ons verzorgen.

Wat wordt er qua fluiten verwacht?
Zoals afgesproken in het Arbitrageplan (beschikbaar op deze site onder Clubdocumenten) verwacht Alliance een bijdrage van leden en ouders van leden op het gebied van fluiten. Wat is dat nu precies? Vanuit elk team wordt van iedereen een bijdrage verwacht (ook van de spelers en speelsters van onze Heren 1 en Dames 1 en de selectieteams). Om een beeld te krijgen wat je fluit: A-spelers fluiten de C, B-spelers fluiten de D. Senioren en veteranen fluiten in de A en B.
Daarnaast is inzet van ouders enorm belangrijk. In de A, B, C en D wordt er van de ouders verwacht dat er elke thuiswedstrijd één ouder fluit (liefst afwisselend zodat meer mensen leren fluiten) samen met een door de club aangewezen fluiter.

Daarom willen we graag dat er van elke team 6 ouders een scheidsrechterskaart hebben (buiten de coach en manager).

Fluiten bij Alliance verplicht?
De KNHB verplicht iedere speler vanaf de B categorie dat hij/zij het scheidsrechter examen doet. De opleiding en examens worden sinds dit jaar digitaal verzorgd. Bij Alliance betekent het halen van je examen dat je daarna kan worden ingedeeld om te fluiten. Daarmee help jij ook dat andere teams kunnen hockeyen. Omdat het scheidsrechter examen er ook voor zorgt dat je de regels beter leert kennen (ook van belang voor het eigen spel) hanteert het bestuur voor alle jeugdspelers de volgende regels:
  • Niet komen opdagen op examen zonder bericht - 1 x wedstrijd niet spelen.
  • Zakken bij de tweede keer examen - 1 x wedstrijd niet spelen.
  • Zakken voor de derde keer - Niet spelen totdat er een gesprek met de voorzitter van de Arbitragecommissie en een bestuurslid heeft plaatsgevonden.
  • Bij de eerste keer niet komen opdagen voor het examen zonder bericht en vervolgens de eerstvolgende keer dat het jeugdlid aanwezig is, zakt voor het examen - 1x wedstrijd niet spelen.

Scheidsrechteropleidingen
Alliance kan je helpen bij het behalen van je scheidsrechterdiploma's. De kaart voor clubscheidsrechters is voor alle spelende leden verplicht vanaf de B-categorie. Wil je je verder ontwikkelen, dan kan je je aanmelden voor de CS+opleiding. Ben je daarna niet te houden.... dan vertellen we je graag hoe je Bondsscheidsrechter kan worden. Kijk voor alle opleidingen onder de menukeuze Arbitrage - Scheidsrechteropleidingen op deze site.

De Arbitragecommissie