Alliance verliest procedure van bar exploitant

Nieuws afbeelding 16-11-2012

Zoals bij veel leden reeds bekend heeft Alliance enige tijd geleden een juridische procedure aangespannen tegen de exploitant van onze bar. Het doel van deze rechtszaak was om de bar in eigen beheer terug te krijgen en om de bar weer winstgevend te maken voor Alliance.

Helaas is Alliance in deze opzet niet geslaagd: Alliance heeft de rechtszaak tegen de exploitant verloren.

De kantonrechter is van mening dat de in 2005 gesloten exploitatie overeenkomst in feite een huurovereenkomst is. Hij vindt daarbij dat de bar voor ‘het publiek toegankelijk is’ en dat daarom het "zware” huurregime geldt.  Daardoor is de exploitant tot eind juli 2014 beschermd tegen beëindiging van het contract.

Alliance is het niet eens met de redenering dat het zware huurregime zou gelden.  De bar is immers alleen bestemd voor leden van Alliance en de bezoekers (tegenpartij, vaders, moeders, etc.) op de hockeyvelden. Dat is anders dan ‘voor het publiek toegankelijk’. Je kunt onze bar niet vergelijken met een normaal café in het dorp, waar iedereen in- en uitloopt en er geen enkele relatie is tussen de bezoekers en het werk of de sport die ze uitoefenen. De uitspraak van de rechter gaat naar onze mening ook in tegen bestaande jurisprudentie.

Het bestuur zal zich in de komende weken laten informeren of het verstandig is om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.  Op de Algemene Ledenvergadering van 28 november zal de kwestie nader worden toegelicht.

Het bestuur