Hockey & Trainingen

portret Ton Wisse

Nieuws afbeelding 11-12-2012
Nu ik enkele maanden werkzaam ben in mijn functie van Technisch Manager van Alliance en ik een goed zicht heb op de club en haar organisatie, is het tijd om mij nader voor te stellen aan jullie. Ruim twintig jaar geleden ben ik mijn professionele carrière in de hockeysport gestart in de jeugdopleiding van Bloemendaal en als trainer/coach van de heren van Alkmaar. Na promotie met laatstgenoemde team van de eerste naar de overgangsklasse misten we in de laatste wedstrijd van het seizoen 1995-96 op een haar na promotie naar de hoofdklasse.

Na Alkmaar heb ik de heren van Amsterdam en Gooische en de dames van Laren en Klein Zwitserland onder mijn hoede gehad. Met Amsterdam en Laren heb ik in de play-offs gestreden om het landskampioenschap . In al die jaren heb ik naast een eerste seniorenteam ook altijd jeugd getraind (van F-jes tot en met A junioren), omdat het opleiden van jeugd mijn passie is gebleven. Mede daardoor ben ik als hoofdopleider van de KNHB ook medeoprichter van de KNHB Hockey Academie.

Na ruim twintig jaar in de frontlinie van de hockeysport te hebben gewerkt, heb ik enige jaren geleden besloten mijn werkzaamheden naar coördinerende functies binnen verenigingen te verleggen. In die hoedanigheid heb ik de afgelopen drie jaar in diverse functies in de jeugdopleiding van Kampong, Alkmaar en Overbos gewerkt. Mijn uitgangspunt is daarbij altijd geweest dat iedere speler op zijn eigen niveau de hockeysport moet kunnen bedrijven, dus kunnen trainen en wedstrijden spelen. De uitdaging je maximaal te ontwikkelen, kortom het beste uit jezelf te halen, staat hierin centraal, omdat dít bij uitstek plezier oplevert.

Omdat ik van mening ben dat Alliance breedte- en tophockey evenwichtig ontwikkelt en kan bogen op een uitgebreide en goed functionerende organisatie van vrijwilligers en ik er van overtuigd ben in een dergelijke organisatie van toegevoegde waarde te kunnen zijn, ben ik met veel enthousiasme in mijn functie van Technisch Manager begonnen. Met name de samenwerking met Jeroen Tuininga (Organisatorisch Manager van de vereniging) ervaar ik als bijzonder prettig.

Als mijn belangrijkste taken zie ik de komende jaren de trainers- en coachstaf d.m.v. workshops, clinics en individuele begeleiding te ondersteunen op hockeytechnisch gebied en de implementatie van een gestructureerd jeugdopleidingsplan (met duidelijk omschreven technische en tactische eindtermen). Wedstrijdsituatief trainen met een hoge intensiteit en positief coachen zijn daarbij de kernbegrippen. Kortom, wanneer de trainers en coaches beter functioneren, ontwikkelen de spelers zich optimaal en hebben dus meer plezier!

Met sportieve groet, Ton Wisse (Technisch Manager Alliance)