Landskampioen! - bericht uit Zambia, door Lotte Mout

Nieuws afbeelding 11-3-2014 Terwijl in Nederland bijna elk dorp al een hockeyclub met eigen velden heeft, ligt in heel Zambia één hockeyveld en bestaan er drie hockeyclubs: de Sharks, de DE Stars en de Tigers. Deze hebben allemaal op een bepaalde dag het hockeyveld tot hun beschikking. In het weekend spelen ze wedstrijden tegen elkaar.

Anderhalf jaar geleden bestonden alleen de DE Stars en de Tigers. De Tigers werd echter te groot en daarom werd het ledenaantal gesplitst en ontstond de derde club: de Sharks. Momenteel is dat de grootste, met 60 tot 70 leden. Ik sprak met Samuel, hij speelt momenteel in het eerste team van de Sharks.

Kampioenschap
Zowel de junioren als de senioren van de drie clubs spelen, als het goed is, elk weekend wedstrijden tegen elkaar. Hieruit volgt aan het eind van de competitie een winnaar. Hoewel de Sharks pas een jaar bestaan, hebben zij toch afgelopen jaar het kampioenschap gewonnen bij de senioren. Samuel vertelde vol trots dat ze dus landskampioen van Zambia waren geworden, want winnaar van deze competitie betekent automatisch dat je dus ook winnaar van heel Zambia bent.

De Sharks heeft tot nu toe als enige club een echt bestuur. Elk lid betaalt jaarlijks 50 kwacha (ongeveer 7 euro) en hiermee koopt het bestuur sticks bij Kadish. Clubs hebben dus sticks voor de leden, vrijwel geen lid heeft een eigen stick. Kadish is dus onder andere enorm van belang door het aanleveren van materialen. De sticks gaan hier namelijk snel kapot door het zandveld en door het aantal uren waar er per week mee wordt gespeeld.

Even rivalen
Ik vroeg Samuel of de clubs echte rivalen van elkaar zijn, maar dat valt volgens hem erg mee: ‘Op het veld zijn we misschien even rivalen, maar zodra de wedstrijd is afgelopen is iedereen goede vrienden. Het maakt dus ook eigenlijk niet uit bij welke club je gaat spelen, je leert elkaar toch allemaal goed kennen.’

Lotte Mout, spelend bij Alliance Dames 2, loopt stage bij Kadish in Zambia en vertelt regelmatig over haar belevenissen. Dit is haar tweede verslag.