De Scheids

De Scheids #1: nieuwe column

Nieuws afbeelding 4-9-2014 De scheids is waarschijnlijk de meest aangeroepen persoon in het veld tijdens de wedstrijd...  Maar de scheids zorgt wel dat er gehockeyd kan worden! Wat gaat er om in de scheids zelf? En hoe moeilijk en hoe leuk is het om te fluiten? Maak het vanaf nu mee in de nieuwe Alliance-column 'de Scheids'. Geschreven door een Alliance-scheidsrechter natuurlijk.

De Scheids - 3 september 2014
Een druilerige ochtend. Alliance speelt een oefenwedstrijd tegen een goede buur. De meiden maken meer fouten dan een paar maanden terug. Zo aan het begin van een nieuw seizoen hebben alle speelsters moeite om de draad weer op te pakken.
Ook voor mij als scheids geldt dat het goed is dat er oefenwedstrijden worden gespeeld. Wedstrijden die ik mag fluiten. Mág fluiten. Want dat doe ik met plezier. En ook ik maak natuurlijk fouten aan het begin van het seizoen. En later ook. Maar zeker aan het begin van het seizoen. Eigenlijk vind ik dat het in de eerste helft nog wel aardig meevalt met die fouten. Ik heb de draad weer snel opgepikt, denk ik trots! Ik heb nog weinig commentaar gehoord.

We beginnen aan de tweede helft. Alliance valt voor het eerst aan in de richting van mijn cirkel. Mijn positionering is perfect, want het duel speelt zich één meter voor mijn neus af. Ik kán het gewoon niet missen. De bal gaat op de voet en ligt daar wel een seconde tegen aan. Ik fluit met overtuiging voor de overtreding die iedereen op het veld heeft gezien. Het was een rode sok. Dus niet van Alliance. En dan blokkeert er iets in mijn hoofd. Welke kant speelde die rode sok nou ook weer op? Was die rode sok van een verdediger of een aanvaller? Ik denk na, maar de blokkade duurt voort en tweeëntwintig speelsters kijken mij verbaasd aan. Ik moét nu gaan beslissen. Dan maar gokken? Uitslaan! Tweeëntwintig meiden zijn nu nog véél verbaasder.

Hans Roerink

4-9-2014 @ 12:26:24 |Nice & heel herkenbaar !

Riksta Tielken-Dorhout

4-9-2014 @ 22:22:23 |herkenbaar!