In memoriam Yvonne van Os - Peeperkorn

Nieuws afbeelding 26-9-2015 Diep geworteld in onze vereniging. Dàt mogen we zeggen over Yvonne van Os.

Begin jaren ‘50 van de vorige eeuw kwam Yvonne op Alliance als telg uit de hockeyfamilie Peeperkorn. Zij deed haar naam eer aan, want al in het seizoen 1956-1957 trad zij toe tot het bestuur als 2de secretaresse. Een functie waarin zij een belangrijke rol vervulde in de aanloop naar de viering van het lustrumjaar 1957. Maar ook sportief deed zij van zich spreken. Zij had een vaste plaats in het roemruchte eerste damesteam dat na een spannende gewonnen wedstrijd tegen Laren promoveerde naar de 1ste klasse. De hoogste afdeling in die tijd binnen het dameshockey. Rugproblemen waren er de oorzaak van dat zij al vroeg de stick aan de wilgen moest hangen.

De mejuffrouw Peeperkorn had naast haar hockey en bestuur binnen Alliance ook nog wel tijd voor het verenigingsleven. Daar kreeg zij kennis, zo heette dat in die tijd, aan een zekere Jan, telg uit een andere hockeyfamilie, die van Van Os. En zo kon het zomaar gebeuren dat het kennis krijgen overging in ware liefde en dat mejuffrouw Peeperkorn vervolgens mevrouw Van Os werd.

Alliance heeft dat geweten. Liefst vier zonen kregen Jan en Yvonne die allemaal hockey en clubliefde met de paplepel kregen ingegeven: Menno, Bas, Claas en Jan Willem. Niet alleen het hockey was belangrijk, juist het plezier, de sportiviteit en het verenigingsleven werden door Jan en Yvonne benadrukt. Waar zij overigens zelf als actieve leden veelal in voorgingen.

In 2007 sloeg het noodlot toe met het overlijden van Menno. Een dreun voor Yvonne en de hele familie. Daarna moest in 2013 afscheid worden genomen van Jan. Voor Yvonne waren deze amputaties nauwelijks te bevatten, maar zij droeg haar lot met een rechte rug. Ook kwam zij na enige tijd weer op zondag naar de velden, keek naar de wedstrijden, deed een drankje en praatte met bekenden. Maar haar ziek zijn ontnam haar de energie en haar bezoeken werden minder. Yvonne overleed op 24 september.

Yvonne heeft decennia lang in haar hart altijd een grote plaats ingeruimd voor Alliance. Als speelster, als bestuurslid en later als vrouw-van en moeder-van. Zij heeft Alliance hele grote diensten bewezen waarvoor wij haar altijd dankbaar zullen blijven. Nu krijgt zij een grote plaats in het hart van Alliance.