De Scheids

De Scheids: De aanvoerderskaart

Nieuws afbeelding 12-4-2016 De wat? De aanvoerderskaart. Ken ik niet? Hij bestaat. Echt? Het is een gele kaart die scheidsrechters kunnen geven aan aanvoerders. Een gewone gele kaart dus? Ja en nee, het is dezelfde gele kaart die scheidsrechters ook kunnen laten zien aan spelers en teambegeleiders. Maar hij wordt gegeven om een andere reden. Aanvoerders kunnen zo’n kaart krijgen als iemand anders een fout maakt. Nee joh? Nu wordt het interessant.

Volgens de spelregels moet elk team een aanvoerder hebben. Aanvoerder word je als je de ‘natuurlijke leider’ bent van je team, als je het beste kunt hockeyen, of als het dit keer gewoon jouw beurt is. Dat is in elk team verschillend. Als aanvoerder heb je meestal een beetje een voorbeeldfunctie. Je bent degene die met de scheidsrechter in gesprek kan over diens beslissing. Je maant een speler zich rustig te houden. Je zweept je team op voor die laatste kans om te winnen.

Wat doe je niet als aanvoerder? Letten op de wissels. Of letten op het gedrag van de teambegeleiders. En toch zijn dat precies de verantwoordelijkheden die het spelreglement noemt voor de aanvoerder. Als er foutief wordt gewisseld krijgt de aanvoerder de gele kaart. En ook als de coach zich misdraagt kan de aanvoerder een gele kaart krijgen. Dat is toch vreemd? Volgens mij staan ook teambegeleiders onder het gezag van de scheidsrechter en kunnen zij ook met een kaart worden bestraft. Dat is ook veel wenselijker. Want de coach die geel krijgt wordt vermeld op het wedstrijdformulier met alle consequenties van dien. De aanvoerder die een aanvoerderskaart krijgt wordt wel vermeld op het formulier, maar ondervindt daarvan geen consequenties. Als de coach geel krijgt mag hij even niet coachen, als de aanvoerder geel krijgt vanwege de coach, mag de coach gewoon blijven coachen. Volgens mij heeft de scheids dan niet bereikt wat hij wilde.

Het past natuurlijk niet in deze tijd om mensen te bestraffen voor een overtreding die ze niet zelf hebben verricht. Het leidt dus ook tot begrijpelijk onbegrip. Mooi voorbeeld las ik deze week over een Jongens C wedstrijd. Jongens C! Daarin kreeg de aanvoerder een aanvoerderskaart omdat de coach zich had misdragen. Hou me vast! Een jongen van 13 eruit sturen omdat een volwassene zich misdraagt? Wie in het veld heeft begrepen waar jij op dat moment mee bezig was? Hoe ga je dat achteraf uitleggen als scheids? En welke jongen van 13 wil er na dit incident nog aanvoerder zijn?

Afschaffen dus. Onzinnige regel. De aanvoerderskaart straft iemand voor het gedrag van een ander. Als je die ander als scheids niet kunt vinden is het vast niet een al te vreselijke overtreding geweest. Kun je die ander wel vinden, geef dan die kaart gewoon aan hem. En laat die jongen met dat bandje om zijn arm gewoon lekker hockeyen.

Wat vind jij?