Die ene goal van Alliance E6…

Nieuws afbeelding 12-6-2009 Meisjesteam E6 van Alliance speelde begin juni op het jaarlijkse hockeytoernooi in Uitgeest en werd derde. Een goede prestatie bij de Mixed Hockeyclub Uitgeest, die een mooie kroon was op al het harde werken tijdens de competitie, waarbij maar een keer werd verloren. Ondanks dat niemand eerder met elkaar had gespeeld, ontstond er een hecht team dat voor elkaar door het vuur ging.
De eerste tien minuten van de wedstrijden er voor gaan, meteen het verschil  maken en plezier beleven. Dat was het seizoensmotto van Kiet en Mijke Kuijper, Eva de Vries, Laura Bredschneider, Rachel Dammers, Eline Neutelings, Elise Prakke, Bregje Lievaart  en Wieke Veldman.
Daarom was het extra gezellig dat E6 tot slot nog één keer samen speelde in Uitgeest, een klein en gezellig dorpsclubje met maar een kunstgrasveld. Ideale omstandigheden: zon en een maximumtemperatuur van 20 graden. Dat de eerste wedstrijd zonder te spelen werd gewonnen, leek aardig maar was eigenlijk een domper. Hoorn kwam niet opdagen, waardoor de sportdag begon met lang wachten. Maar daarna begon de pret pas echt. De eerstvolgende poulewedstrijd moest gespeeld worden tegen Bloemendaal E1, dus flink aan de bak.
Alle meiden keken vreemd op toen Bloemendaal het veld opkwam. Niets geen rokjes, maar allemaal broeken! Het bleek het jongensteam E1 van Bloemendaal te zijn, dat per ongeluk voor het meisjestoernooi was ingeschreven. Ietwat besmuikt lachend en met een coole houding stonden ze op het veld, klaar voor hun eerste monsterscore. Een makkie vandaag, zeker weten!
Alliance E6 gooide alles op de verdediging, met als sluitstuk keeper Eline met aangeboren flitsende reflexen. De jongens van Bloemendaal wilden allemaal tegelijk scoren en vergaten samen te spelen, wat in het voordeel van de meisjes werkte. Bloemendaal, dat moet worden gezegd, maar speelde uiterst sportief en deed geen wilde dingen. Toen ze eenmaal beter gingen combineren en beter de ruimte benutten werd er twee keer gescoord. Toch bleef de wanhopige blik in hun ogen: dit zijn toch meisjes?! Waarom staat het geen 10-0?!
Gewoon solide verdedigen en blijven jagen op de bal, dat is wat de meisjes bleven doen. En dan opeens die wonderschone counter, twee keer heen en weer tikken tussen Eva en Kiet zodat daarna Mijke met een lange rush de bal langs de verraste keeper kan jassen. Hoera! De jongens scoorden nog één keer: eindstand 3-1.
Aan het einde van de dag bleek het hun enige tegengoal te zijn en dat voelde bij Alliance als een overwinning. Helemaal toen de jongens van Bloemendaal na de prijsuitreiking tegen onze meisjes zeiden: jullie hebben eigenlijk gewonnen, hoor! De beker gaven de jongens sportief aan de meisjes van FIT, dat Alliance in de halve finale in de laatste minuut met 2-1 wist te verslaan. Het was ook mooi om te zien dat niet alle jongens van Bloemendaal dit gebaar konden waarderen. Ze wilden hun mooie, grote beker eigenlijk helemaal niet kwijt. Tenslotte hadden ze er echt om moeten vechten. Tegen Alliance wel te verstaan.

coaches Aaf Kuijper & Alex de Vries