45 kilo! MD3, MD7 en JD5 hebben mee gedaan aan Nederland Schoon en 45 kilo zwerfafval opgeruimd!

Nieuws afbeelding 24-3-2021
Afgelopen zaterdag 20 maart deed Alliance mee aan Landelijke Opschoondag. Deze dag wordt jaarlijks georganiseerd door Nederland Schoon en de Plastic Soup Foundation en trekt elk jaar duizenden vrijwilligers die de straat op gaan om hun buurt vrij te maken van zwerfafval. Dit jaar sloot ook MHC Alliance aan, in samenwerking met Foundation The Wave.

Bijdrage Alliance aan de landelijke Opschoondag
Na de afslag van wethouder Annelies van der Have van onder meer Duurzaamheid en afval van de gemeente Heemstede, gingen de speelsters en spelers van MD3, MD7 en JD5 met hun begeleiders op pad en haalden in totaal 45 kg zwerfafval op. De grote, grijze kliko zat helemaal vol tot tevredenheid van de wethouder: "Wat hebben jullie ontzettend veel opgehaald! Met een actie van maar een paar uurtjes hebben jullie er voor gezorgd dat 45 kilo minder afval in onze omgeving rondslingert. Met jullie hulp is Heemstede dus weer een heel stuk schoner geworden, super goed gedaan!”

Het zwerfafval bestond uit blikjes, plastic bekers, snoepzakjes, chipszakken, bierflesjes en een verdwaalde oude wieldop....... Er bleek dus behoorlijk wat afval te liggen in bermen en de bosjes van Alliance en de omgeving. Sofia, 10 jaar: "Ik schrok wel van wat we allemaal tegenkwamen. Echt raar dat mensen zoveel rommel achterlaten. Het is niet alleen vies en slordig, maar ook gevaarlijk voor dieren.”

Bijdragen aan het oplossen van een structureel probleem
Zwerfaval is een structureel probleem en komt deels van afval wat uit prullenbakken waait of door vogels eruit gepikt wordt, maar het grootste deel wordt toch veroorzaakt door een kleine groep mensen die afval gewoon op straat gooien. Een oplossing is niet eenvoudig. Slim met verpakkingen omgaan, voldoende vuilnisbakken plaatsen, opruimacties afstemmen en gedrag veranderen zijn elementen die nodig zijn om zwerfafval aan te pakken. Dit vraagt dan ook om een gezamenlijke aanpak door gemeenten, lokale bedrijven/organisaties en inwoners. Alliance droeg zaterdag haar steentje bij. Daan Beekhuis, voorzitter van MHC Alliance: "Duurzaamheid staat bij Alliance hoog op de agenda. Door een schoonmaakactie als deze tonen we onze commitment, creëren we bij de jeugd (en ouders) bewustwording, helpen we de buurt weer een beetje mooier te maken en hebben we een leuke teamactiviteit. We gaan dit zeker vaker doen!”

Foundation The Wave: een golf van bewustwording langs alle sportclubs van Nederland
De organisator van de opruimactie, The Wave, is een jonge stichting (sinds 2020) die ontstaan is uit een initiatief van enkele leden van Alliance en Bloemendaal, waaronder Florian Fuchs en Roel Bovendeert. Dit is uitgegroeid tot een landelijke stichting in samenwerking met WNF en gesteund door ABN AMRO. The Wave draagt bij aan een wereld zonder plastic zwerfafval door bewustwording en actie in gang te zetten bij sportverenigingen. Doel van The Wave is om alle Sportclubs in Nederland te helpen Plastic Smart te worden.

Samenwerking hockeyclubs
In dat kader deden daarom afgelopen zaterdag ook de hockeyclubs Amsterdam (AH&BC) en HC Bloemendaal mee met de grote schoonmaakactie. Op Bloemendaal deden 70 kinderen mee en werd 29 kilo zwerfafval opgehaald, AH&BC haalde wel 57 kg zwerfafval op. De deelnemende clubs hebben een mooie bijdrage geleverd aan Landelijke Opschoondag en hebben alvast aangegeven hier een terugkerende actie van te gaan maken.
Wordt vervolgd!

Met groene groet