Hockey & Trainingen

Jeugdhockey - nieuwsbrief

Nieuws afbeelding 21-7-2023 Jeugdhockey gebeurtenissen, Keeper van het jaar en ontwikkelingen in de breedte

Funkey
We hebben besloten om Bitjes & Nopjes te splitsen in 4/5 jarigen en 5/6 jarigen. Dat maakt de overstap naar de Dierentuin en lid worden van Alliance eenvoudiger. Op zondagochtend organiseren we Funckey. Op woensdagmiddag bieden we Bitjes & Nopjes aan in samenwerking met RCH.

We sluiten aan op het door de KNHB ontwikkelde Funkey programma met focus op grondvormen van bewegen, loopspelletjes, balvaardigheid en een basisvorm van hockey. Bij Funkey gaat het om spelenderwijs goed leren bewegen. Van beweegvaardig naar hockeyvaardig! De kinderen spelen bij ons al met hockeysticks (in plaats van knotsen) om ze alvast een echt hockeygevoel te geven.

Op zondag 17 september begint het Funkey seizoen voor 5-jarigen. Lees verder op onze website als je meer wilt weten over Funkey.

Wil je meer weten over Bitjes & Nopjes dan kan je hier op onze website meer info vinden.

Nieuw beleid Jongste Jeugd
De Jongste Jeugd commissie heeft het beleid aangepast op basis van een inventarisatie onder de ouders van leden. Kinderen worden bij Alliance opgeleid in hockey technische kwaliteiten, sociale vaardigheden en teamontwikkeling. Plezier en samenwerking staan voorop, het resultaat van wedstrijden is in de Jongste Jeugd daar nog ondergeschikt aan.

Het doel is in de breedte werken aan positief gemotiveerde kinderen. We volgen hiermee het KNHB beleid; tot de leeftijd van twaalf jaar is breed motorisch ontwikkelen de basis voor de ontwikkeling tot een volwaardige speler/speelster op latere leeftijd. De criteria voor het indelen van teams en spelers zijn opnieuw bepaald en we mixen teams op basis van motorische vaardigheden, motivatie en leerbaarheid.

Vanaf komend seizoen zullen de jongste jeugdteams binnen hun categorie nog enkel onderscheiden worden door kleuren. De getallen 1, 2 en 3 komen te vervallen. Bijvoorbeeld: O8 oranje, O9 blauw of O10 groen.

In lijn met de KNHB en in navolging van andere clubs worden de O8, O9 & O10 teams komend seizoen per team breder ingedeeld op gebied van spelniveau van de spelers. Met de input van de trainers, TM en coaches is getracht de teams zo gelijkwaardig mogelijk in te delen. Per leeftijd is de methode van teams indelen verbijzonderd.

Motivatie en uitleg over deze vorm van indelen is te vinden op de Alliance site achter de login. Klik op Club > Documenten > Informatie over Jeugdhockey > Indelingsbeleid Jongste Jeugd 2023-2024 of klik hier voor een directe link.

Platform Hockeyfood
Eind april zijn we een pilot gestart met het hockey kennisplatform "Hockeyfood” Zie hier het bericht van destijds met een uitleg. Een platform met leerlijnen, duidelijke uitleg rondom training geven op meerdere niveaus. De app bevat ook tips voor coaches en interessante hockeyartikelen voor de leden. Tot einde seizoen hebben de (jeugd)trainers voor de jongste jeugd en junioren hiermee gewerkt.

We hebben het platform inmiddels geëvalueerd en hebben geoordeeld dat het een goede toevoeging is voor de trainingen en ondersteuning van de trainers.Dat betekent dat we doorgaan met Hockeyfood. Voor het nieuwe seizoen wordt het verder uitgewerkt voor de Alliance trainingsopbouw en volgt er meer info voor alle betrokkenen.

KNHB Jongste Jeugddag en Beach Bam O12/O14 op Alliance
Op 17 juni was Alliance gastheer voor meer dan 40 jongste jeugdteams uit Noord-Holland tijdens de KNHB jongste jeugddag. Deze nieuwe opzet van de KNHB is een nieuwe vorm van afsluiting van het seizoen en werd dus op verschillende clubs georganiseerd. Op Alliance had onze toernooien commissie voor de kinderen een fantastische ochtend in tropische sferen verzorgd. Spelletjes, waterpret en lekker veel hockey.

In de middag werd doorgepakt met het spetterende BeachBam toernooi voor O12 en O14 teams. In zomerse uitdossingen was er vermaak, hockey, muziek, drinken en eten en de temperatuur maakte alles tot een ware tropische hockey experience. Tot het begin van de avond was het gezellig op de club. De deelnemende teams zullen deze dag op Alliance nog lang herinneren. Aloha!

De toernooien commissie en aangehaakte vrijwilligers voor deze dag hebben veel werk verzet om dit mogelijk te maken. Dank je wel !

Keeper van het jaar
Tijdens de slotdag is Bram Kerkman in het zonnetje gezet als Keeper van seizoen ’22- ‘23.

We geven keepers hiermee extra aandacht omdat een goede keeper het verschil kan maken in een wedstrijd. Op Alliance ondersteunen we dit onder andere met aparte keeperstrainingen, clinics, een TM Keepers, de keeperscommissie en een goede verzorg(en)de materialen commissie.

Bram is door de keepercommissie verkozen en hij heeft de ‘Gouden Helm trofee’ in ontvangst genomen waarmee eeuwige roem op de club. Bram is overgekomen van de Zandvoortsche Hockey Club en speelde dit jaar in JO18-2. Hij staat bekend als zeer leergierig, is altijd bereid in te vallen en extra bij te stappen op trainingen als 2de keeper. Bram heeft de afgelopen periode grote stappen gemaakt en gaf zelfs aan dat hij graag nog sneller zou willen ontwikkelen. Zijn enthousiasme en drive zijn aanstekelijk voor velen.
Gefeliciteerd!

Heb je vragen/opmerkingen of interessante nieuwtjes, weetjes, leuke foto's of verzoekjes?
Stuur ze naar [email protected]. Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Volg je Alliance al op Instagram en Facebook?
Klik op de icoontjes voor de nieuwsberichten en meer korte updates.

Wil je een indruk krijgen van wat er gebeurd is op de club of zoek je een specifiek bericht?
Oude nieuwsberichten kan je nalezen op de website. Klik hier (link) voor het archiefoverzicht.