Het nieuwe logo van MHC Alliance!

Nieuws afbeelding 29-5-2024
Vanaf vandaag kom je niet op een nieuwe club… wel op je club met een nieuw logo!

Het bestuur presenteert met trots het nieuwe logo van MHC Alliance. Vandaag hangen de nieuwe vlaggen op de club en is het logo prominent zichtbaar bij de entree. Gaandeweg zal je het nieuwe logo zien verschijnen op van alles, te beginnen met onze digitale uitingen. De introductie zullen we geleidelijk doen. Meest belangrijke logodrager zal het nieuwe Alliance tenue zijn dat alle leden in het nieuwe seizoen dragen (daarover binnenkort meer, veel meer!).

Het nieuwe beeld is door samenwerking binnen de club ontstaan. Gevoed vanuit een strakkere huisstijl, overleg met het bestuur, klankgroep, vakmensen, een online sessie voor alle leden, feedback vanuit een afvaardiging van jeugdleden (en hun ongezouten mening). Alles heeft opgeteld tot dit resultaat.

Vanaf het nieuwe seizoen gaan we het logo breed omarmen. Er komt een uitkleg hoe het logo, met varianten, te gebruiken voor diverse uitingen en we stellen daarvoor de images beschikbaar. Wordt vervolgd!

Lees voor meer achtergrondinformatie verder in het interessant interview met Jasper Symons, merkenprofessional én vrijwilliger op de club.

De verandering
We spraken met Jasper Symons, drijvende kracht in het ontwikkelen van de huisstijl en het nieuwe logo van Alliance. Professional in het bouwen en activeren van merken. Trotse vader van 3 Alliance meiden. En last but not least: vrijwilliger in de communicatiecommissie.

Waarom eigenlijk een nieuw logo?
Er gebeurt veel op de club. Al bijna 100 jaar, de vereniging leeft en past zich aan de tijd aan. Leden maken de vereniging en steken daar veel tijd in, op het veld en daarbuiten. Ook achter de schermen wordt er ook hard gewerkt door leden, medewerkers en onze vrijwilligers in verschillende functies en commissies. Zo herijken we ook eens in de zoveel tijd ons ‘merkhuis’; waar staat de club voor? En updaten we onze huisstijl; wat is ons gezicht? Als het dan ging over een beeldbepalend logo, merkten we dat het oude logo niet zo aansprekend meer is. De driehoek met de cirkels werden vaak weggelaten en vervangen door het schuine, energieke woord Alliance. Kortom, van meerdere kanten werd de behoefte geuit voor meerzeggend logo.

Wat zegt dit logo allemaal?
Het nieuwe logo ademt in ieder geval Alliance. Dat kan niemand ontkennen. Een clubwapen met onze zwart-witte blokken. En dat het een hockeyclub is, met stick en bal. Het jaartal 1927, als referte aan onze historie, inmiddels stevig geworteld in Heemstede . Dat er in de A beweging en verbinding zit, zou je kunnen zien, hoeft niet. We hebben drie varianten; het wapen, de naam Alliance en een losse A in een aantal kleurstijlen, afhankelijk van de achtergrond.

Waarom nu een nieuw logo?
Vanaf de ALV in oktober is de ontwikkeling al begonnen als idee vanuit een nieuwe huisstijl. Door het nieuwe kledingsponsorcontract en de ontwikkeling van het nieuwe shirt is het enorm in de versnelling geraakt. Zo’n shirtsponsorwissel is hét moment om iets aan je logo te doen omdat we het contract voor vele jaren aangaan. Het was nu of over 8 jaar zeg maar. Vanwege doorlooptijd van design en de besteltermijn was snelheid geboden. Het uiteindelijke beeld is door samenwerking binnen de  club ontstaan. Sessies met het bestuur, klankgroep, enkele vakmensen, een online sessie voor alle leden, en een groep jeugdleden (en hun ongezouten mening. Alles heeft opgeteld tot dit resultaat.

Is er nu één logo of meerdere?
Er is één basislogo. De versie met het clubwapen. Die kwam zowel bij de ouderen als de jongeren het beste uit de test. Zo’n uitgebreid logo werkt niet overal het beste. Daarvoor laat ik vaak de potloodtest zien. Zo klein als op een potlood dan blijft er niks van over. Een logo voor de app bijvoorbeeld of als beeldmerk in uitingen op social media. Dan wordt het heel onduidelijk. Vandaar dat we ook een simpelere variant hebben, een losse A. Omdat ook velen gecharmeerd zijn van het geschreven Alliance, hebben we ook die variant gemaakt. Voor bijvoorbeeld op de mouw van een trainingspak of achterop een trui. Ook is het hierdoor minder erg dat we her en der nog het oude logo zullen zien.

Heeft de club hier in deze tijd wel geld voor zoiets?
Het shirt moest er toch komen, dat is een gegeven. Ook komt er nieuw keepersmateriaal. Verder hoeft echt niet alles meteen vervangen te worden. Zo gaandeweg zal je het nieuwe logo zien verschijnen op van alles. Mijn favoriete item zou zijn een zwarte pet met alleen de A. Geen idee wanneer we ook dat soort merchandise gaan maken, maar dat komt ongetwijfeld! Verder zijn veel middelen digitaal: social media posts, nieuwsberichten, e-mails, website, dat kan allemaal vrij eenvoudig veranderen. En is natuurlijk gratis.
Trouwens, mijn werk voor de club is ook gratis. Geen duur designbureau maar een vader, een vrijwilliger, die het leuk vindt om wat meer bij de club betrokken te zijn. Vinden mijn dochters ook leuk merk ik. Het kost uiteraard wel tijd maar levert ook veel op!

Als dit je inspireert, We kunnen nog hulp gebruiken op dit vlak. Heb je zin om iets op te pakken, bijvoorbeeld het inrichten van een nieuwe website? Alle hulp is welkom.

Wil je contact over dit onderwerp, stuur een e-mail naar [email protected].