Sport Sportief-code wordt ingevoerd bij Alliance

Nieuws afbeelding 25-4-2010 Afgelopen zaterdag heeft Erik Jan Verhulst de Sport Sportief-code opgehangen in het clubhuis van Alliance. Deze code is een vervolg op de eerste actie die plaatsvond om sportief gedrag te promoten (de zwart-wit geblokte armbandjes). De code is samengesteld op basis van de stellingen die alle jeugdteams hebben ingeleverd en bevat de praktische do's en dont's van het hockeyen bij Alliance.

Niet schelden
Het blijkt dat sportiviteit voor de meeste kinderen betekent dat er plezier moet zijn in het veld en dat er niet gescholden moet worden. Ook vinden ze het belangrijk om respect te hebben voor de scheidsrechters en voor de tegenstanders. Verder vinden de jeugdleden het belangrijk om niet fysiek te spelen en noemen ze specifieke sportieve acties zoals de bal over de lijn spelen als de tegenstander geblesseerd is en overspelen naar teamgenoten. Ouders worden gevraagd om vooral aan te moedigen maar liever niet mee te coachen (tenzij ze coach zijn natuurlijk).

Aandacht tijdens de wedstrijd
De code wordt nu binnen Alliance ingevoerd, wat betekent dat we alle coaches zullen vragen om de code in het team te bespreken. Daarnaast gaan we ook de bezoekende clubs betrekken bij de actie door de scheidsrechters of teambegeleiders twee kaartjes te geven waarop een van de regels uit de code vermeld staat. Ze mogen die voor aanvang van de wedstrijd overhandigen aan de coaches of aanvoerders van de teams. Zo proberen we sportief gedrag bij iedereen tussen de oren te krijgen.

De Sport Sportief-code luidt als volgt:

Alliance-code voor Sportief gedrag
  • Bij Alliance hockeyen we vooral voor ons plezier, niet alleen voor de punten.
  • Bij Alliance hockeyen we met onze stick, niet met onze mond, voeten, benen of ellebogen.
  • Bij Alliance respecteren we de scheidsrechters, zonder hen is er geen wedstrijd.
  • Bij Alliance zijn we blij met de tegenstanders, zonder hen geen leuke pot hockey.
  • Bij Alliance kunnen we tegen ons verlies, de volgende keer zijn wij weer aan de beurt.
  • Bij Alliance spelen we de wedstrijd samen, wij vormen een team.
  • Bij Alliance spelen onze ouders niet mee, ze moedigen alleen maar aan.
  • Kortom: bij Alliance spelen we onze Sport Sportief!

Meer weten of opmerkingen?
Laat ons weten wat je van de actie vindt door een mail te sturen naar [email protected]