In Memoriam Charles Thunnissen

Nieuws afbeelding 11-3-2011

‘Alliance-man in hart en nieren’. Als dit op iemand van toepassing is, dan is het op Charles Thunnissen.

In 1942 meldde Charles zich aan als lid van Alliance. Naast zijn plezier in het spel was al gauw ook de vereniging hem zeer dierbaar. Alliance was toen nog klein, een paar tientallen leden. De onderlinge band was sterk. Ieder realiseerde zich dat de vereniging er alleen kon zijn als ieder lid een steentje bijdroeg. Vrij snel werd Charles penningmeester. Het was het begin van vele jaren bestuursfuncties en andere functies binnen Alliance. Na het penningmeesterschap volgde het wedstrijdsecretariaat dat in die tijd ook een bestuursfunctie was. In 1949 werd Charles tot voorzitter gekozen. In die functie bereidde hij met het bestuur de bouw voor van het allereerste (stenen) clubhuis. Het gebouw dat aan de Ringvaart kwam te liggen en de eerste stap betekende voor Alliance als een vereniging met het vizier op de toekomst. Eind vorige eeuw is het gebouw gesloopt nadat het nog lange tijd dienst heeft gedaan als kantine voor de voetbalvereniging.

In 1951 verruilde Charles het voorzitterschap voor dat van vice-voorzitter. Hij deed dat gedurende een periode van vijf jaar. Daarna heeft hij even de luwte opgezocht voor wat betreft functies binnen Alliance. Het familie-aannemingsbedrijf waar hij directeur van was, vroeg alle aandacht. Wel bleef hij zijn wedstrijdjes spelen, was geliefd en sociaal binnen de club en bouwde in die periode zijn Thunnissen Aannemingsbedrijf uit tot een grote speler in de regio. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Medio 60-er jaren groeide de vereniging al weer uit het clubhuis langs de Ringvaart, de gemeente wilde een herindeling van het sportpark en de toenmalige bestuurders van Alliance roken de kans om Alliance met de velden meer naar de Sportparklaan te laten opschuiven. Het waren spannende tijden. Zeker toen de plannen er kwamen voor de bouw van (alweer) een nieuw clubhuis aan de Sportparklaan. Als aannemer-van-huis-uit raakte hij weer helemaal betrokken. In 1969, het jaar dat het nieuwe clubhuis aan de straatzijde werd geopend, begon Charles aan zijn tweede termijn als voorzitter. Het werden uiteindelijk nog 5 volle jaren voorzitterschap.

Maar liefst 14 jaren heeft Charles in het bestuur van Alliance gefunctioneerd. Altijd met plezier, nimmer op de voorgrond, ingetogen, bescheiden, als bestuurder het belang van de vereniging voorop, maar ondertussen als spelend lid ook volop participerend in het verenigingsleven. Tot op hoge hockey-leeftijd heeft hij dat volgehouden. Na zijn actieve loopbaan is zijn belangstelling voor Alliance altijd gebleven. De opening van het huidige clubhuis, de reünie tijdens het lustrum, Charles wilde er bij zijn.

Zijn liefde voor de club begon in 1942 en is zijn hele leven gebleven. Zelf verwoordde hij het als volgt in 1974 in een voorwoord van een boekje voor nieuwe leden: ‘Als voorzitter kun je alleen maar blij zijn dat je zo’n club mag leiden. En ben je er nog trots op ook, al kun je er weinig aan doen want het zijn de leden die zo’n sfeer opbouwen en vasthouden. Welkom daarom bij - naar mijn idee – de plezierigste hockeyclub van Nederland: Alliance!’

Dank je wel Charles voor alles wat je voor Alliance hebt gedaan.