Nieuwe spelregels voor komend seizoen

Nieuws afbeelding 21-7-2011
Vanaf het seizoen 2011 – 2012 gelden nieuwe spelregels voor het dragen van maskers en het uitlopen bij strafcorners, en voor het beslissen van kwalificatiewedstrijden.

Maskers voor lijnstoppers bij de strafcorner
Met ingang van dit seizoen is nog maar één soort masker toegestaan tijdens het verdedigen van een strafcorner. Conform regel 4.2. van het Spelreglement Veld- en Zaalhockey mogen veldspelers bij het verdedigen van een strafcorner, zolang die strafcorner duurt, alleen nog een glad masker dragen dat aansluit bij de vormen van het gezicht.

Verdedigers mogen dus geen maskers dragen die niet glad zijn of niet aansluiten bij de vorm van hun gezicht omdat dergelijke maskers gevaar kunnen opleveren voor andere spelers in het veld.

Strafcorner: breaking the line
Er gelden ook nieuwe regels voor situaties waarin strafcorners niet goed worden genomen. Vanaf nu geldt:
  • Als een verdediger bij een strafcorner te vroeg uitloopt, moet de strafcorner worden overgenomen. De betreffende verdediger moet dan achter de middenlijn gaan staan en de verdedigende partij moet met één speler minder de corner verdedigen.
  • Als de doelverdediger te vroeg uitloopt, hoeft niet deze achter de middellijn te gaan staan, maar een andere verdediger.
  • Als een aanvaller te vroeg inloopt, moet de strafcorner worden overgenomen. De betreffende aanvaller moet achter de middenlijn gaan staan.
  • Als de aangever van de strafcorner duidelijk een schijnbeweging maakt, moet deze vervangen worden door een andere aangever.

Penalty shoot-out in plaats van strafballen
Als tijdens een kwalificatiewedstrijd na de normale speeltijd en de verlenging nog geen winnaar bekend is, moeten vanaf nu ‘penalty shoot-outs’ worden uitgevoerd in plaats van de bekende strafballen. Dat betekent:
  • De aanvaller stelt zich met de bal op bij de 23-meterlijn en de doelverdediger staat op de doellijn.
  • Na het fluitsignaal mogen de aanvaller en de doelverdediger gaan bewegen en moet de aanvaller binnen acht seconden een doelpunt zien te maken.
  • Als de bal niet binnen acht seconden over de doellijn is of de aanvaller een overtreding maakt, dan eindigt de poging zonder doelpunt.
  • Als de doelverdediger tijdens diens verdedigende actie een overtreding maakt, wordt de shoot-out overgenomen.
  • Bij een opzettelijke overtreding van de doelverdediger wordt een strafdoelpunt toegekend.
  • Als de stand na twee keer vijf shoot-outs nog steeds gelijk is, dan wordt doorgegaan tot er een winnaar bekend is volgens het sudden-death-principe.

Hans Roerink

21-7-2011 @ 11:59:24 |Dat zijn mooie aanvullingen die t spel nog interessanter maken

Ian van den Broek

18-8-2011 @ 10:19:17 |WAT ???!! (L)

Michiel Rhee

27-8-2011 @ 01:11:25 |wtf? L)

Gijs Vlas

5-9-2011 @ 21:26:49 |Jammer dat topsport verward wordt met Breedte..... Je voelt de discussie met scheidsrechters al weer komen....O-)

Gijs Vlas

5-9-2011 @ 21:28:20 |Aangever - duidelijke schijnbeweging = spelbederf = vrije slag tegen !