club_commissies
Structuur MHC Alliance
De seniorenbreedteteams (Dames 2, 3 en verder, Heren 2, 3
en verder, Veteranen en Trimmers) worden aangestuurd vanuit de Seniorencommissie
die vooral als taak heeft om de seniorenbreedtesport verder te ontwikkelen en
te laten groeien. Vanuit het het bestuur stuurt het bestuurslid Breedte Hockey
de Seniorencommissie aan. De THC-commissie faciliteert de de TH-organisatie, is beleid
makend en ondersteunt en adviseert het bestuurslid TopHockey en de
Organisatorisch manager. Deze commissie is erop gericht de verenigingswaarden
en de uitgangspunten van het beleid te bewaken.
Arbitragecommissie
De Arbitragecommissie van Alliance zorgt voor alles wat met arbitrage te maken heeft. Dat betekent dat de deze commissie de scheidsrechtersopleidingen organiseert, de fluiters voor de thuiswedstrijden inplant en contact met de KNHB onderhoudt over de spelregels. Ook fungeren de leden van de commissie als vraagbaak voor leden als het over de spelregels gaat. De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond verplicht verenigingen om een arbitrageplan te hebben met daarin het beleid en de ambities van de vereniging op het gebied van arbitrage. Ook Alliance heeft zo'n arbitrageplan, dat is goedgekeurd door het bestuur.
De KNHB hanteert de volgende uitgangspunten:
- Iedereen moet de spelregels kennen.
- Sportiviteit en respect zijn de basis voor het behoud van de hockeycultuur.
- Clubs moeten hun arbitrage goed op orde hebben (organisatie, regelingen, mensen en materiaal).
- Fluiten hoort bij het spelen van hockey.
Om dit te bereiken moet iedere hockeyer de spelregels ook
echt kennen en kunnen toepassen. Alle spelers vanaf 16 jaar moeten daarom hun
scheidsrechterskaart (CS= clubscheidsrechter) halen. Dit geldt ook voor leden
die later instromen vanuit een andere club. Zodra je je kaart hebt gehaald,
word je ingedeeld voor het fluiten van wedstrijden.
Sinds 2012 is het mogelijk om via e-Learning je kaart te
halen waardoor iedereen op zijn eigen tempo kan leren. Het examen kan dan na
vijf weken afgelegd worden. In 2012 is gestart met de clubscheidsrechter
PLUS-opleiding (CS+) voor leden die willen doorgroeien als scheidsrechter.
CS+-gediplomeerde scheidsrechters mogen meer uitdagende wedstrijden fluiten,
wat interessant is voor de verder ontwikkelde scheidsrechter en prettig voor de
hoger spelende teams. Ook ouders wordt gevraagd een CS-kaart te halen. Bij
sommige categorieën fluiten de ouders ook de wedstrijden van hun kinderen.
Ouders kunnen ook deelnemen aan de CS+-opleiding.
De Arbitragecommissie heeft als doelstellingen
geformuleerd:
- Het arbitragebeleid is goed vastgelegd en wordt up to date gehouden.
- Binnen alle categorieën wordt op een goed niveau gefloten.
- Scheidsrechters worden ingepland op het niveau van de wedstrijd.
- Steeds meer ouders hebben een scheidsrechterskaart (CS-kaart).
- Een aantal scheidsrechters groeit door naar CS+-niveau.
- Alle leden zijn bekend met de spelregels en de wijzigingen daarin.
- Fair Play wordt actief uitgedragen door de Arbitragecommissie.
- Tegen verzuim bij fluitbeurten wordt opgetreden.
- Alle leden die zaalhockey spelen, zijn bekend met de zaalhockeyregels
Alle documenten m.b.t. arbitrage zijn terug te vinden op de website (klik hier):
- Arbitrageplan
- Veldhockeyregels - laatste versie
- Zaalhockeyregels - laatste versie
- Aanwijzingen aan club- en bondsscheidsrechters
- Aanvullingen op het bovenstaande
- Regels voor drietallen, zestallen en achttallen
De Werkgroep Clubhuis houdt zich bezig met het
'gezelliger' maken van het clubhuis zodat alle leden en gasten zich er thuis
voelen. Het uitgangspunt daarbij is dat Alliance 'de leukste hockeyclub van
Kennemerland is waar iedereen zich thuis kan voelen in een ongedwongen, 'down
to earth', en
hedendaagse omgeving '. De Werkgroep Clubhuis valt onder de voorzitter.
Reeds uitgevoerde of nog geplande activiteiten zijn:
- realisatie fotowand
- verbouw bar
- realisatie nieuw podium
- realisatie lounge-hoek
- herinrichting centrale hal
Deze commissie organiseert veel evenementen binnen
Alliance en telt daarom dan 20 leden. Voor elke categorie wordt (minimaal) één
feest per jaar georganiseerd en één of meerdere hockey-evenementen in de vorm
van clinics, toernooien, hockeykampen e.d. Daarnaast wil de commissie meer
aandacht vragen en krijgen voor de zondag als clubdag door hockeyactiviteiten
te organiseren naast de wedstrijden en zo'n drie keer per seizoen de zondag af
te sluiten met een klein feestje. Bij de meeste activiteiten heten we met veel
plezier en graag introducees van andere verenigingen welkom om zoveel mogelijk
hockeyers te laten delen in het 'Alliance-gevoel'.
Elk commissielid is verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van een aantal evenementen. Het spreekt voor zich dat voor de grotere evenementen projectgroepen worden geformeerd. Deze aanpak leidt ertoe dat veel meer evenementen georganiseerd kunnen worden en dat een groter aantal mensen in de vereniging betrokken kan zijn bij de organisatie en uitvoering van evenementen. Ondanks de omvang van de taak blijft het geheel bestuurbaar door de centrale aansturing. De evenementen worden aangekondigd door middel van posters in het clubhuis, de website, de nieuwsbrief en -indien van toepassing- een persoonlijke e-mail.
De Fair- lay-commissie stimuleert sportiviteit en respect
op Alliance. Het is immers de basis onder onze sport en niet meer volledig
vanzelfsprekend. Iedereen kent wel voorbeelden van hoe het niet moet. Maar
gelukkig zien we veel vaker de voorbeelden van hoe het wel moet. Dat willen we
graag zo houden en waar mogelijk stimuleren. De Fair Play-commissie heeft drie
subcommissies/activiteiten:
- Stimuleren van fair play op Alliance binnen en buiten de velden: bij spelers, coaches, ouders en publiek. Door ons thema ‘Sport Sportief’ regelmatig onder de aandacht te brengen komt fair play steeds weer op de agenda.
- Subcommissie Tuchtzaken: behandelt overschrijdingen van de normen en de reactie die daarop vanuit de vereniging moet volgen. Het bestuur, leden of andere deelnemers binnen de vereniging kunnen een klacht aan de commissie voorleggen. De commissie nodigt spelers, coaches en evt. anderen soms uit voor een gesprek. Ook kan de Fair Play-commissie een schorsing opleggen.
- Districtsbrede afspraken. Samen met andere verenigingen in het district Noord-Holland maken we afspraken over fair play en implementeren deze vervolgens districtsbreed.
U kunt ons bereiken via [email protected]. We staan ook altijd open voor goede ideeën (en mensen)!
De Financiële Commissie ondersteunt de penningmeester bij
het uitvoeren van zijn/haar taak t.a.v. het opleggen van contributies e.d.
Daarnaast is de Financiële Commissie veelal achter de schermen betrokken bij
tal van financiële zaken die onze vereniging raken t.a.v. incasso's, debiteurenbeleid,
contributiebeleid etc.
De Medische commissie van Alliance bestaat uit artsen,
verpleegkundigen en fysiotherapeuten. De medische commissie buigt zich over alle (para-)
medische zaken die te maken hebben met het sporten bij Alliance. De commissie
heeft een adviserende, signalerende, organiserende en voorlichtende rol.
(Ouders van) leden, leden van andere commissies en het bestuur van Alliance
kunnen de Medische commissie raadplegen. De Medische commissie heeft ervoor gezorgd dat er bitjes
aan de bar te koop zijn en dat er een vertrouwenscommissie bestaat. Ook is een
blessure-preventieprogramma opgezet.
Verdere activiteiten van de Medische commissie zijn:
- AED- en reanimatie-cursussen voor coaches en trainers
- Aanschaf en onderhoud AED
- Up to date houden van de EHBO-uitrusting in de medische ruimte en in het clubhuis
- Organiseren van de EHBO-post bij toernooien inclusief het opzetten van een vrijwilligerspool
- Signaleren van risico's in en om het veld en adviseren van het bestuur hierover
- Pagina's met medische informatie op de website
- EHBO-cursus voor trainers en coaches
Binnen de Materiaalcommissie zijn er twee subcommissies: Keepersmateriaal & Trainingsmateriaal.
Keepersmateriaal:De commissie Keepersmaterialen zit in de ruimte achter de bovenzaal. Activiteiten zijn:
- Aanschaf en beheer van keepersmaterialen
- Uitgifte en inname van de keepersmaterialen aan het begin en einde van het hockeyseizoen
- Kleine reparaties
- Voorlichting over het gebruik en onderhoud van de materialen
Trainingsmateriaal:
Belangrijkste activiteiten zijn:
- materialenhok voor de (hoofd)trainers op orde houden
- zorgen dat er voldoende trainingsmateriaal aanwezig is
- repareren en/of vernieuwen van winkelwagens voor (hoofd)trainers
- extra uitgifte (nieuwe) ballen en hesjes/pionnen
- zorgen voor het materiaal voor Bitjes & Nopjes
- zorgen voor voldoende zaalhockeymateriaal
- zorgen voor aparte kar met 'dimple' ballen voor trainingen D1 en H1
- organiseren veldafscheiding (voor trainingen van de keepers)
- trainers op het hart drukken zorgvuldig om te gaan met het materiaal
- tussentijdse (her)telling van uitgegeven materialen
- wassen van alle hesjes
De Online Mediacommissie houdt zich bezig met alle digitale communicatie binnen Alliance. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van Lisa, het Leden Informatie Systeem Alliance (LISA). Lisa is het hart van de communicatie binnen Alliance. Zowel de website, de app als de ledenadministratie werken op Lisa. De Online Mediacommissie houdt zich achter de schermen bezig met de website, de app, de social media-pagina's van Alliance, de schermen in het clubhuis en zorgt ervoor dat nieuwsbrieven en de digitale facturen verstuurd kunnen worden. Nieuwsberichten en filmpjes op de website worden eventueel geredigeerd en zo snel mogelijk geplaatst als ze gestuurd worden aan [email protected]. Filmpjes graag maximaal 30 seconden.
Een hand op de schouder, een aai over de bol. Moet kunnen? Een grap over iemands handicap? Een 'dubbele' betekenis? De coach in de kleedkamer? Waar liggen tegenwoordig de grenzen? En naar wie ga je toe als de grenzen worden overschreden? Voor veel zaken kun je natuurlijk de coach aanspreken. Ook kun je naar een bestuurslid gaan. Maar er zijn situaties denkbaar dat je liever iemand spreekt die 100% onafhankelijk is, iemand die uitsluitend jouw belang in het oog houdt. Die je adviseert over wat je het beste kunt doen of die in overleg met jou actie onderneemt. Een vertrouwenspersoon. Het bestuur van Alliance heeft twee vertrouwenspersonen benoemd: Rob Tesselaar en Martine Geodhuis. Rob en Martine zijn allebei 100% onafhankelijk. Zij kunnen zelf ook weer terugvallen op een vertrouwenscommissie. Lees hier het document waarin de rol van de vertrouwenspersoon op Alliance wordt beschreven. En hoe denkt Alliance over de aai over de bol en de grap over de handicap? Dat vind je in het document 'Gedragsregels'. Sowieso goed voor iedereen om dat nog eens door te nemen; het behoort tot de normen en waarden op Alliance. Heb je een vraag of wil je gebeld worden door een vertrouwenspersoon? Mail dan naar [email protected]. Je kunt dan ook een voorkeur aangeven voor Rob (een man) of voor Martine (een vrouw).Om de vele activiteiten van Alliance goed te laten verlopen zijn veel talent en 'handjes' nodig. De Vrijwilligerscommissie zoekt dat talent onder leden en ouders van leden, en bekijkt welke commissies er versterking kunnen gebruiken. De commissie is dus het interne uitzendbureau van Alliance. Wilde je altijd al iets voor Alliance doen maar kwam het er gewoon niet van om je aan te melden? Laat het er dan nu niet bij zitten en voer je goede voornemen ook echt uit ... wordt commissielid of categorieleider... Kijk bij de huidige vacatures en meld je aan bij de betreffende commissie of mail naar [email protected]. Laat je talent niet verloren gaan!