Hockey bij Alliance

Onze vereniging is voor jong tot oud en voor recreatieve en ambitieuze sporters. We bieden veel categorieën hockey aan in lijn met het beleid van de Koninklijke Nederlands Hockey Bond (KNHB).

Voor kinderen die kennis willen maken met hockey is er vanaf 4 jaar Bitjes & Nopjes, een leuke combinatie van hockey en voetbal en vanaf 5 jaar worden al basisvaardigheden geoefend in de vorm van Funkey. Kinderen kunnen zich voor een blok in het najaar of voorjaar inschrijven zonder verdere verplichtingen - je bent nog geen lid van Alliance.

Vanaf 6 jaar (schoolgroep 3) kan je lid worden en meedoen aan Jeugdhockey waarin we starten in de Dierentuin. De kinderen worden ingedeeld in teams met vrolijke dierennamen; van apen tot zebra's en hockeyen op vrijdagmiddag en zondagochtend op de club.

De jaren daarna stromen ze door naar (onder) O8, O9 en O10. In deze leeftijdscategorieën staat speelplezier voorop en houden we geen uitslagen van de wedstrijden bij (KNHB beleid). Het uitgangspunt voor de teamindelingen is dat we kinderen in de gehele breedte de ruimte voor plezier en voor ontwikkeling willen bieden. Het is een breedtesport en we delen de teams gebalanceerd in, rekening houdend met de sterkte en ontwikkelpotentie van de kinderen (vriendschapsverzoeken mogelijk). De kinderen trainen twee keer in de week en op zaterdag een wedstrijd. De wedstrijden zijn om en om thuis op Alliance of op een club in de regio. Per leeftijdscategorie wordt het team en het veld groter en bij wedstrijden zijn er speelbegeleiders op het veld.

De spelregels gaan per leeftijd meer lijken op de standaard hockey spelregels die vanaf de junioren worden gehanteerd. Ook wordt de rol van de keeper steeds serieuzer en vaster.

Onze trainers, coaches, technisch managers, categoriemanagers, ondersteunende commissies, leiden het geheel in goede banen en vertalen en bewaken dat de uitvoering in lijn is met onze identiteit, beleid, mogelijkheden en voorkeuren.

De junioren teams O12, O14, O16 en O18 spelen in elftallen op een heel veld en worden de wedstrijden door scheidsrechters (ouders/verzorgers en junioren O16/O18 - zie ook arbitrage opleidingen). Teams worden op sterkte ingedeeld waarbij we het belangrijk vinden dat iedereen plezier op en naast het veld kan hebben. We willen graag dat speler op zijn/haar niveau de mogelijkheid heeft het beste uit zichzelf te kunnen halen. Daarom maken we onderscheid in breedtehockey voor de recreatieve spelers en tophockey voor de ambitieuze spelers. In de breedtehockey zijn vriendschapsverzoeken mogelijk en wordt twee keer per week getraind en spelen op zaterdag een wedstrijd in Noord-Holland. De tophockey teams (de zgn. selectie- en opleidingsteams) trainen drie keer met aanvullende verwachtingen over aanwezigheid en inzet.

De seniorenteams kennen ook een indeling op leeftijd naast de tophockeyteams Dames 1 en Heren 1. We hebben teams die spelen in de KNHB categorieën O25, 30+ en 45+ die een keer in de week trainen en een wedstrijd op zondag spelen. Daarnaast is er Trimhockey met een training en wedstrijd 's avonds door de week en de variant Hockey7 / Sevens die op vrijdagavond één keer in de twee weken wedstrijdjes spelen in mixed teams 7 tegen 7 zonder keeper en scheidsrechters. Voor de oudere senioren 65+ is er Fithockey op woensdagochtend bewegen voorop staat en de oefeningen laagdrempelig zijn waarbij de ontmoeting en sociaal contact centraal staan.

Zaalhockey
De O8 en O9 spelen 'wintercompetitie' op het veld - ijs en weder dienende. Vanaf O10 wordt in de winter zaalcompetitie gespeeld (keuze - kent eigen contributie) in onze eigen blaashal Alliance Arena voor trainingen en wedstrijden en sporthallen en blaashallen van andere clubs voor wedstrijden. Zaalhockey wordt 6 tegen 6 gespeeld en kent afwijkende spelregels ten opzichte van het veld.

Clubtenue: Dames en meisjes
  • Zwart–wit geblokt shirt, achterpand zwart, linkermouw zwart, rechtermouw zwart
  • Groene bies
  • Zwarte rok
  • Witte kousen met Alliance-logo
* Het officiële tenue van Alliance wijzigt met ingang van seizoen 2024-2025 dus wacht met het aanschaffen van nieuwe kleding. Hierover wordt nog uitgebreid gecommuniceerd en waar het tenue verkrijgbaar zal zijn. *

Clubtenue: Heren en jongens

• Groene bies
  • Zwarte broek
  • Witte kousen met Alliance-logo

Alliance-teams moeten verzorgd en in het officiële tenue op het veld verschijnen. In principe speel je altijd in het zwart-witte tenue. Alleen in de gevallen dat er  verwarring kan ontstaan met het tenue van de tegenstander speelt een elftal de wedstrijd in het rode shirt of eventueel met een hesje en/of rode sokken. Uiteindelijk bepalen de scheidsrechters of een team een andere kleur moet dragen! In de app staat bij bepaalde wedstrijden dat het rode uit-tenue moet worden gedragen. Het kan zijn dat alleen rode sokken al voldoende is.

Teamtruien en -trainingspakken
Het sponsoren van team door middel van truien, trainingspakken, jacks moedigen we aan maar daarvoor gelden wel regels omdat we daarover afspraken hebben gemaakt met onze wedstrijdtenue hoofdsponsor. Dat betekent dat er aanwijzing zijn voor de keuze van merk wanneer het Alliance logo wordt gebruikt. Ook verwacht Alliance een bijdrage van sponsoren als deze op op Alliancekleding worden vermeld. Klik hier voor meer info.