Beleid Teamindelingen Jongste Jeugdhockey
Info voor leden
<versie 30-04-2023>
Beleidsuitgangspunten
- MHC Alliance is een echte familie club. Dat is basis van het jongste jeugdbeleid. Dit betekent dat alle kinderen gelijke kansen krijgen in opleiding en ontwikkeling in de Jongste Jeugd.
- Elke kind moet zich kunnen ontwikkeling op zijn eigen niveau.
- Plezier maken, spelen en ontdekken staan centraal.
- Het resultaat van wedstrijden is ondergeschikt in de Jongste Jeugd.
- Kinderen worden opgeleid in hockey technische kwaliteiten, sociale vaardigheden en teamontwikkeling.
- Het doel is werken aan positief gemotiveerde kinderen (in de breedte).
- Het sociale karakter van hockey komt naar voren in de Jongste Jeugd organisatie.
Gelijke kansen voor elk kind betekent ook gelijke training voor elk kind!
Selecteren of samenstellen?
De KNHB heeft hiervoor duidelijke richtlijnen sinds 2018
- Tot de leeftijd van twaalf jaar moeten kinderen vooral plezier hebben in sporten, verschillende sporten beoefenen, motorische vaardigheden opdoen en in hun eigen sociale omgeving dicht bij de vereniging met vriendjes en vriendinnetjes spelen.
- Tot de leeftijd van twaalf jaar is breed motorisch ontwikkelen de basis voor de ontwikkeling tot een volwaardige speler/speelster op latere leeftijd.
- Tot de leeftijd van twaalf jaar kinderen niet selecteren op basis van van niveau en/of mogelijk talent.
- Hoe jonger een speler is, hoe moeilijker het is om uitspraken te doen over de potentiële kwaliteit.
- Een kind dat niet of deels wordt opgesteld in wedstrijden krijgt geen kans zich te ontwikkelen. Ieder kind moet 75% van de wedstrijden spelen.
Niet selecteren, wel beoordelen
Hiervoor zijn criteria opgesteld.
1. Motorische vaardigheden
Dit draait om de fysieke vaardigheden die nodig zijn om te kunnen bewegen en sporten. Denk hierbij aan snelheid, wendbaarheid, coördinatie, balans, lenigheid en kracht.
2. Motivatie
Motivatie gaat over de bereidheid en de drive van een speler om te leren en te presteren. Bij jongste jeugdspelers is het belangrijk om te zorgen dat zij plezier hebben in het spel, zodat zij gemotiveerd blijven om te leren en zich te ontwikkelen.
3. Leerbaarheid
Leerbaarheid is het vermogen van een speler om zich verder te ontwikkelen en te verbeteren. Bij jonge spelers is het belangrijk om rekening te houden met de verschillen in groeisnelheid en fysieke ontwikkeling.
Wie voeren de beoordeling uit?
- Coaches vullen de beoordeling in per kind.
- Technisch Manager bekijkt de scores en past aan waar nodig (ondersteund door andere hoofdtrainers).
Samenstellen Dierentuin
- Kinderen melden zich aan als ze in het lopende kalenderjaar voor 1 oktober, 6 jaar worden.
- Als je tussen 1 oktober en 1 januari 6 jaar wordt EN je start in groep 3 kan je ook starten in de Dierentuin.
- De teams worden samengesteld met een mix van school, leeftijd en hockey ervaring in de familie.
- Teams worden voor één seizoen ingedeeld; de teamnaam is een dier.
- Wij sturen op mixen met andere teams op trainingen en zondagen.
- Jongens en meisjes worden apart ingedeeld. Ze trainen wel samen en spelen ook tegen elkaar.
Samenstellen O8 (vanuit Dierentuin)
De totale populatie wordt ingedeeld in 2 subgroepen:
- groep A: 50% kinderen hoogste score ontwikkeling
- groep B: 50% kinderen laagste score ontwikkeling
Alle O8 teams krijgen gelijke aantallen van beide groepen. Dus: elk O8 team: 4 uit groep A , 4 uit groep B
- Teams bestaan uit kinderen die op een mix van scholen zitten.
- Maximaal 2 kinderen afkomstig uit eenzelfde dierentuin team.
- Teams hebben alleen een kleur als naam(er zijn dus geen cijfers meer).
- Elk team bestaat uit 8 kinderen.
- Voor Jongens en meisjes wordt dezelfde methode gehanteerd.
- Nieuwe instroom gedurende het seizoen verdelen over teams en bij klasgenootje plaatsen.(ontwikkeling score en subgroep indeling kind blijft onbekend voor kind en ouders)
Samenstellen O9 (vanuit O8)
De totale populatie wordt ingedeeld in 3 subgroepen
groep A: 25% kinderen hoogste score ontwikkeling
groep B: 50% kinderen Middelste score ontwikkeling
groep C: 25% kinderen laagste score ontwikkeling
Alle O9 teams krijgen gelijke aantallen uit de drie groepen. Dus: 2 uit groep A , 4 uit groep B en 2 uit groep C
- Teams bestaan uit kinderen die op een mix van scholen zitten.
- Elk kind neemt minimaal 1 oud teamgenootje mee.
- Teams hebben alleen een kleur als naam(er zijn dus geen cijfers meer).
- Elk team bestaat uit 8 kinderen
- Voor Jongens en meisjes wordt dezelfde methode gehanteerd.
- Nieuwe instroom gedurende het seizoen verdelen over teams en bij klasgenootje plaatsen(ontwikkeling score en subgroep indeling kind blijft onbekend voor kind en ouders)
Samenstellen O10 (vanuit O9)
De totale populatie wordt ingedeeld in 4 subgroepen
- groep A: 25% kinderen hoogste score ontwikkeling
- groep B: 25% kinderen middenboven score ontwikkeling
- groep C: 25% kinderen middenonder score ontwikkeling
- groep d: 25% kinderen laagste score ontwikkeling
Groep A en B worden evenredig verdeeld over nieuwe O10 teams. Groep C en D worden evenredig verdeeld over nieuwe O10 teams.
- Elk kind neemt minimaal 1 oud teamgenootje mee.
- Teams hebben alleen een kleur als naam(er zijn dus geen cijfers meer).
- Elk team bestaat uit 10 kinderen
- Deze methode is mogelijk vanaf 4 teams O10per sekse. Dus groepsgrootte jongens en meiden apart bekijken
- Nieuwe instroom gedurende het seizoen verdelen over teams en bij klasgenootje plaatsen(ontwikkeling score en subgroep indeling kind blijft onbekend voor kind en ouders)
Jongste Jeugd Commissie
Technisch Manager Jongste Jeugd
Bestuurslid Jeugdhockey